30/11/2022

יומן קריפטו: כל ההתפתחויות המשמעותיות בשוק 2022

artical-image

עו"ד עידן בן יעקב שמלווה ומייעץ למיזמי קריפטו רבים מעדכן בכמה מההתפתחויות החשובות של שוק המטבעות המבוזרים.

הסקפטיות מתפוגגת

במשך שנים, השיח סביב מטבעות הקריפטו לווה בחשש מובן ובסקפטיות של האדם הממוצע – בדיוק כמו שקרה לאורך ההיסטוריה עם שינויים טכנולוגיים ותרבותיים משמעותיים. בכל הקשור למדינות ולבנקים ברחבי העולם, הם נקטו בשיטה מאוד ברורה בכל הקשור למטבעות הדיגיטליים שאיימו עליהם.
בהתחלה הם התעלמו – הקריפטו נתפס עבור רבים כאפיזודה חולפת שתכף לא תהיה רלוונטית ולכן הבנקים והממשלות לא סיפקו פתרונות סחר הגיוניים.
אחר כך הם נלחמו – הבנקים והפוליטיקאים לא התכוונו לעשות חיים קלים למשקיעי ויזמי הקריפטו והערימו קשיים רבים שעדיין איתנו בכל הקשור למכירה, קנייה ומשיכת מטבעות דיגיטליות
ועכשיו הם כבר הפנימו – הרבעון של שנת Q4/2022 הכיל שורה של אירועים שבהם המערכות שהתנגדו מפנימות את חשיבותו. לפניכם כמה מהאירועים הדרמטיים מהרבעון האחרון:

נובמבר: חודש סוער במיוחד בגזרת הקריפטו.

נראה שהבלק פריידי השפיע על כל החודש, וצבע אותו בשחור עבור משקיעי הקריפטו ברחבי העולם. בורסות קריפטו ברחבי העולם הודיעו על פשיטת רגל, ויחד איתן חברות קריפטו, ואנשים פרטיים, שהיו מושקעים באותן בורסות. הגדולה, והמוכרת שבהן היא FTX, בניהולו של סם בנקמן-פריד, שקריסתה הובילה לאפקט דומינו שהשפיע על כלל מגזר הקריפטו, ובעיקר הגביר את הדרישה לפיקוח מוגבר על התחום. בהמשך לקריסת החברות, קרסו גם מטבעות קריפטו רבים, כאשר הביטקוין, לדוגמא, השלים ירידה של כ-22% במהלך נובמבר, ועמד על כ-16,961$ (USD) בתחילת דצמבר.
כאמור, השקעות בקריפטו הינן השקעות לכל דבר ועניין, כך שיש לבחון אותן בזהירות. לדעתי, דווקא הגברת הפיקוח (לאו דווקא רגולטורי "רגיל") עשויה לסייע לשיקום האמון והיציבות בתחום הקריפטו , מטבעות דיגיטליים ובתוצריו, ועשויה "לפעול הפוך" ולמשוך משקיעים רבים, משקיעים אשר כיום נרתעים יותר ויותר מהשקעה בתחומים אלו. אבל בינתיים אני מציע לכל משקיע, הן פרטי והן יזם, לבחון לא רק את ההשקעה, אלא גם היכן הוא משקיע, והאם מדובר בבורסה אשר זוכה לאמון המשקיעים ול"תו תקן" לתקינות פעילותה.

אוקטובר: תנודות תנודות תנודות

רשת הבלוקצ'יין הושבתה – מתחילת 2022, האקרים פרצו לחברת "בייננס" וגרמו לאבדות בשווי 1.4 מיליארד דולר בשוק הקריפטו

ספטמבר: שנהיה לקריפטו ולא לזנב

  • אופס – חברת Crypto.com העבירה בטעות לאישה באוסטרליה 10.5 מיליון דולר במקום 100 דולר.
    בורסת הקריפטו הפופולרית גילתה את הטעות רק אחרי שבעה חודשים, כשאותה אישה הספיקה לרכוש בית.
  • עדכון מודל עסקי – מגוון חברות כרייה גדולות מחשבות מסלול מחדש לפני המעבר לאתריום 2.0, זאת לאור המעבר הקרוב של רשת אתריום ממנגנון הוכחת עבודה למנגנון הוכחת החזקה.
  • אתריום 2.0 – מחירי כרטיסי המסך בסין קורסים בעקבות הקורונה והשדרוג הטכנולוגי.
  • פריצת דרך טיפול לקוי כתוצאה מטעות אנוש במפתח פרטי הוביל לגניבת 160 מיליון דולר מ-Wintermute

אוגוסט: שוק תנודתי

  • מהירים וחסכוניים הרבה יותר – אומנם מאז חודש יוני עלה הביטקויין ב-31% אך האת'ר הראה לכולם כמה השוק תנודתי וביצע עליה מדהימה של -106%! הסיבה? ציפיות המשקיעים לשדרוג מערכת הבלוקצ'יין והאת'ריום – דבר שיהפוך אותה למהירה וחסכונית באנרגיה.
  • צעד נואש? נומאד, פלטפורמת הקריפטו שנגנבו ממנה מטבעות בשווי של 200 מיליון דולר : "מי שיחזיר את הקריפטו שנגנבו יקבל 10% מהשווי שלהם".
  • Welcome to the Federal Reserve – בנקי קריפטו יכולים מהיום לפתוח חשבון אצל הפדרל ריזרב (בנק פרטי המשמש כסמכות המוניטרית העליונה והבנק המרכזי של ארצות הברית), לקבל גישה ישירה למערכת התשלומים ולבצע והסדרת טרנסקציות עם שחקנים נוספים במערכת הבנקאית.

יולי: משבר הקריפטו ממשיך

  • המשבר בקריפטו ממשיך – סטרטאפ הקריפטו blockchain.com פיטר כ-25% מהעובדים שלו מרחבי העולם, בעקבות תנאי השוק הקשים ובעיקר בגלל קריסת קרן גידור הקריפטו Three Arrows Capital.
  • ארצות הברית והפטור המיוחל (לא מדובר בויזות) – הצעה לתיקון חוק התשתיות שואפת לבטל את הגדרת הברוקרים לגופי קריפטו, אשר יפטור כורים וגורמים נוספים מהדרישה לדווח לרשויות המס על העסקאות שבוצעו דרכם.
  • Meta&NFT – מטא (פייסבוק) ממשיכה להשקיע מאמצים ומשאבים כדי לשלב NFT בפלטפורמות שלה ובכך לסייע במניעת נטישת המשתמשים הצעירים.
  • שוד סייבר קריפטו – 200 מיליון דולר במטבעות קריפטו נגנבו במהלך מתקפת סייבר מפלטפורמת בלוקצ'יין נומאד. עדיין לא ברור כיצד התרחשה המתקפה או האם הכסף יוחזר למשתמשים.

יוני: הקריפטו מתקרב לפייפאל, חברות המסחר מסתגלות למיתון בשוק

לשלוף קריפטו ישר מהארנק – ענקית התשלומים PayPal הודיעה כי תאפשר ללקוחות להעביר מטבעות קריפטוגרפים אל תוך "ארנקי" החברה. מנכ"ל החברה דן שולמן הצהיר כי זה הוא "צעד ראשוני במעבר לעולם של מטבעות דיגיטליים".

פיטורי ענק ב-Coinbase – חברת המסחר במטבעות דיגטליים, Coinbase, סבלה באופן מיוחד מהנפילות בשוק ההון ומירידות ערכן של מטבעות הקריפטו. החברה איבדה קרוב ל80% מערך מניותיה בשיא ההתרסקות ונאלצה משום כך להיפרד מחמישית מעובדיה.

ביל גייסט תוקף את ה-NFT – ביל גייטס תוקף את הקריפטו ולא בפעם הראשונה. בכנס של TechCrunch הוא הצהיר כי NFT מבוסס ב"100% על תיאוריית הטיפש הגדול יותר".

Binance לא מתרגשת מירידות השערים וממשיכה להתחזק – Binance , חברת המסחר במטבעות מבוזרים, ממשיכה לחזק את כוחה. החברה ממשיכה לייצר שיתופי פעולה עם הממשלים בקמבודיה, קזחסטן, דובאי וברמודה ליצירת מטבעות מבוזרים מדינתיים. מנכ"ל החברה צ'ינגפינג זהאו הביע אופטימיות בנוגע לעתיד הקריפטו והעריך כי הם יחזירו את הערך שאבד להן ברבעון האחרון.

אפריל- מאי: הביטקוין יורד מערכו אך מטבעות חדשים צוברים תאוצה

  • מותג האופנה היוקרתי גוצ'י הודיע כי יאפשר קבלת תשלומי קריפטו בחלק מסניפיו בארה"ב ממספר מטבעות ביניהם ביטקוין, את'יריום ואפילו דוג'קויין (להזכירכם – בכלל התחיל כמעין בדיחה של אילון מאסק…). בהודעת החברה נמסר כי התשלום יבוצע באמצעות קוד QR שישלח אל הלקוחות במייל.
  • טלגרם, האפליקציה הפופולרית לשליחת הודעות ישירות, הודיעה כי תאפשר בתוך האפליקציה שליחה וקבלה של הבלוקצ'יין שיצרה: Toncoin. מנכ"ל החברה פבל דורוב הצהיר: "אני גאה שהטכנולוגיה שיצרנו חיה ומתפתחת".
  • רובינהוד, אפליקציית שוק ההון המפורסמת, הוסיפה אפשרות לרכישת מספר מטבעות קריפטו, מה שהוביל לזינוק מיידי בערכם של המטבעות הקריפטוגרפיים סולאנה, שיבה-אינו, פוליגון וקומפאונד.
  • מטבע שזכה לפחות מזל, הוא הביטקוין, שבהתאם למגמות של שוק ההון, גם הוא ירד מערכו באופן משמעותי בירידת הערך הגדולה ביותר שלו ל-2022. גם חברת כריית הקריפטו BitRiver חווה ימים קשים, כאשר ממשלו של ביידן בארה"ב הודיע על החרמת החברה בשל העסקאות שהיא מבצעת עם רוסיה.

מרץ: המלחמה באוקראינה הזניקה את הקריפטו למרכז הבמה

  • רוסיה הודיעה שבכוונתה לקבל תשלומים על גז ונפט באמצעות המטבע הדיגיטלי, בתנאי שהרוכשים לא נחשבים כישויות "עוינות" לרוסיה. ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל מישוסטין הצהיר על תמיכתו ברגולציה של מטבעות קריפטו וטען "הכרחי ליצור את המכניזם שיאפשר למטבעות קריפטו להשתלב במערכת הפיננסית".
  • מצידו השני של הקונפליקט, אוקראינה לקחה את הנושא צעד קדימה. נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, חתם על חוק שהופך את מטבעות הקריפטו ונכסים דיגיטליים אחרים לחוקיים במדינה.. בנוסף, עם פרוץ המלחמה, פורסם בטוויטר הרשמי של אוקראינה שהם מקבלים תרומות באמצעות מטבעות קריפטו שונים.
  • באנגליה הבנק של אנגליה החל לנסח את המסגרת החוקית לרגולציה של קריפטו. "היכולת לעקוף סנקציות כלכליות באמצעות קריפטו, מדגישה את החשיבות לאפשר יזמות בתחום, במסגרת מדיניות ציבורית אפקטיבית". ההחלטה מגיעה לאחר שבאפריל 2021, הוחלט להשיק ועדה משותפת למשרד האוצר ולבנק של אנגליה, על מנת לבחון אפשרות של יצירת מטבע דיגיטלי באנגליה.
  • בישראל בנק לאומי הודיעו בסוף החודש שיאפשרו מסחר בקריפטו דרך אפליקציית 'פפר'. ההכרזה מסמנת שינוי כיוון של הבנקים בארץ שבמשך תקופה ארוכה היו בשלב ההכחשה והמתקפה נגד מטבעות וירטואליים.

פברואר: בדרך לפריצת דרך בדרום אמריקה

ברזיל בדרך להפוך למדינה הלטינית אמריקאית הגדולה ביותר לאפשר מסגרת מסחר מסודרת לקריפטו. הסנאט הברזילאי הצביע פה אחד בעד תקנות להסדרת הקריפטו. התקנות נוגעות בעיקר לתחום היזמות ומכילות גם ענישה על הלבנת הון ועל מסחר קריפטו עם ארגוני פשיעה. יידרשו עוד הצבעות לאשרר את התקנות. ההצבעה נעשית במקביל למחקר שמקיימת ממשלת ברזיל בניסיון לייצר מטבע דיגיטלי משלה.

ינואר: חברות ענק בעקבות הNFT

  • איך אפשר בלי קצת NFT? ישנן לא מעט חברות הייטק ומפורסמים שמכרו או רכשו יצירות NFT. אחת ההכרזות המשמעותית היא של חברת מאסטקארד שהכריזה שיהיה ניתן לרכוש NFT באמצעות כרטיס אשראי ישירות מבורסת הקריפטו קויינבס. בהכרזת מאסטרקארד נאמר: "קניית מוצרים דיגיטליים צריכה להיות פשוטה כמו קניית חולצת טריקו באתר מסחר אלקטרוני".
  • בריאן צ'סקי, מנכ"ל AIRBNB, רמז בדיון טוויטר שיש בכוונתו לשלב את אופציית התשלום בקריפטו באפליקציה. צ'סקי הכיר בכך שיש ביקוש קיים בין צרכני החברה – שמתמחה בתיווך בין שוכרים של יחידות נופש ודירות לבין בעליהם. בכך AIRBNB הצטרפה לשורה של חברות שמכוונות טכנולוגית ועסקית לשוק הקריפטו.

משרד-בן יעקב עו"ד ימשיך לעדכן בכל המפתח בעולמות הקריפטו בפייסבוק, באתר ובלינקדאין שלנו.

יזמים ומשקיעים בעולמות הקריפטו?
אנחנו הכתובת עבורכם. למידע נוסף, השאירו פרטים באמצעות הטופס >>>

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.