10/11/2021

פמילי אופיס – ניהול הון משפחתי: לא רק לאלפיון העליון

artical-image

פמילי אופיס (Family office), הידוע גם בשם "ניהול הון משפחתי", הפך לנושא חם בעולם ובישראל בפרט בשנים האחרונות. השירות שבו נעזרים האנשים העשירים בעולם יכול לשמש גם משפחות ויחידים שהשיגו הון בפתאומיות. קיבלתם כמה דירות בירושה? מכרתם את האחוזים בסטארט-אפ? ייתכן וניהול הון משפחתי מתאים גם לכם // מאת עו"ד עידן בן-יעקב

בשנת 1999 רכש הכוכב דיוויד בואי דירה בסכום של 3.81 מיליון דולר. השנה, בעקבות פטירתו, נמכרה הדירה על ידי נאמנים שמנהלים את עזבונו בסכום עצום של 16.8 מיליון דולר. מדוע נאמנים עוסקים בהעברת רכוש וניהול ההון של המנוח, ולא בני משפחתו או יורשיו? כדי להבין זאת צריך קודם כל להבין מיהם אותם נאמנים ומה תפקידם.

נאמנות זאת מילה "פשוטה" אבל עם הרבה מאוד משמעויות. למשל, נאמנות במסגרת קרן נאמנות היא בעלת משמעות והיקף מסוים, נאמנות בעסקת מכר היא בעלת משמעות והיקף אחר ואילו נאמן/נאמנות במסגרת פירוק חברה יש לה משמעות משלה.

נאמנות וירושה בניהול הון משפחתי

קרן נאמנות אינה כלי לתכנון מס של עשירים בלבד. למשל, מומלץ במיוחד להקים נאמנות כאשר יש ברשותו של אדם פעילות עסקית ענפה או נכסים רבים ומגוונים (כמו נדל"ן, השקעות, מניות, חברות עסקיות פעילות וכד') להעברה לא רק לדור הבא, אלא לדורות הבאים (דור שלישי, רביעי ואף יותר מכך) תוך יצירת מנגנוני העברת שליטה/נכסים, מנגנוני ניהול, קבלת החלטות ועוד.

באמצעות שימוש במנגנון הנאמנות, המוריש יכול לקבוע ולייצר מצד אחד גמישות בניהול הנכסים בעתיד; גמישות אשר צוואה "רגילה" אינה בהכרח מאפשרת. מאידך, ניתן לייצר ודאות גבוהה יותר באשר לשאלת היורשים או הנהנים (או הגבלה על זהותם), יכולת קבלת ההחלטות ביחס למגבלות (לדוגמה, שכל שינוי בזהות הנהנים יהיה בהסכמתם המלאה או צד ג' שהמוריש סומך עליו וכד'), אופי שימוש בנכסים ועוד.


רוצים להתייעץ אתנו בנושא ניהול הון משפחתי ושירותי פמילי אופיס? צרו קשר – לחצו כאן


אגב, שימוש בקרן נאמנות מאפשר להתגבר גם על האלמנט המגביל בחוק הירושה הישראלי לעניין "יורש אחר יורש" (זאת אומרת, ש"יורש אחר יורש" מוגבל ל-2 דורות קדימה, למעט אם כולם בחיים במועד פטירת המוריש). בקרן נאמנות אפשר לייצר רציפות בהעברת ההון הבין-דורית גם לאחר מכן, כיוון שהיא "אדישה" למותו של בעל הנכסים.

אם כן, למדנו שניהול עזבון על ידי הקמת קרן נאמנות עוד בחיי המוריש היא פרקטיקה נפוצה מאוד, שנועדה לסייע בהעברת הון בין דורי בצורה ברורה, יעילה וחכמה.

ניהול הון משפחתי – בן-יעקב משרד עו"ד


פמילי אופיס: אילו שירותים המשרד מציע?

שירותי נאמנות הם רק אחד מהכלים בארסנל של פמילי אופיס, או ניהול הון משפחתי – שירות נפוץ מאוד בקרב בעלי הון רב ונכסים.

חשוב לדעת שמדובר באחד התחומים הרגישים בחיי המשפחה והפרט, תחום שדורש יותר מ"סתם עורך דין" או "מנהל נכסים והשקעות". במיוחד בכל הנוגע לניהול הון משפחתי, העברת הון בין דורית, תכנון מיסוי נכון וכו', אתם צריכים שותף לדרך, מקצוען, אסטרטג משפטי ועסקי ואדם שאפשר לתת בו אמון – אחד שרואה את טובת לקוחותיו לפני הכל.

רבים נוטים לחשוב שניהול הון משפחתי הוא נחלתו של האלפיון העליון בלבד, אך זוהי טעות נפוצה. לא פעם היא מובילה לאירועים של העברת הון רב בירושה בצורה לא נכונה, ומייצרת "תאונות מס".

פרשנות לא נכונה של רצון המוריש, מייצרת דרמות משפחתיות כואבות שניתן היה למנוע בתכנון נכון מראש, והפסדים (רגשיים, משפחתיים וכלכליים) לכל הצדדים המעורבים. אולם מומחיות זו היא רק כלי אחד מני רבים שאפשר למצוא במשרדנו – בתחום Family office וניהול הון משפחתי.

אפשר לומר שהנכס הראשון והחשוב ביותר שפמילי אופיס מספק לאדם בעל ממון רב הוא שקט נפשי; בין אם הוא איש עסקים ממולח ובין אם הונו נקלע לידיו ביום בהיר אחד והוא אינו יודע איך לשמור או להגדיל אותו.

אין דרך להעריך באמת כמה שווה עצם הידיעה שבעלי מקצוע מנוסים ומומחים בתחומם מעניקים לך ייעוץ מלא, משפטי וכלכלי, בכל הנוגע לחסכונות, נדל"ן, השקעות, מניות, ירושות, צוואות ונאמנות – או לכל הפחות יודעים לייעץ אל מי לפנות ומה לשאול.

זה מייצר שקט נפשי, כשבעלי מקצוע מהשורה הראשונה מלווים אותך בכל פגישה ובכל צעד שדורש בחינה מדוקדקת והגנה מפני "הנפילות" שעתידות לבוא.

מתי נולד הצורך בניהול הון משפחתי?

בשנים האחרונות נוצרה מגמה של מה שמכונה "המתעשרים החדשים". תקופת הקורונה שלחה אנשים רבים לנסות את מזלם וכשרונם בשוק ההון, ולפתע לא מעט אנשי מעמד הביניים טיפסו מעלה וזכו בהון רב. גם הפריחה של ענף ההייטק מולידה כמעט מדי יום "מתעשרים חדשים" שזוכים לפתע בנכסים, מניות וממון כתוצאה מאקזיט מוצלח.

כך, מה שלפני 100 שנה היה נחלתם של משפחות סופר-עשירות כמו משפחת רוקפלר בארה"ב, שנוצר אצלן צורך בגורם שינהל עבורן את ההון המשפחתי, נעשה בימים אלה לשירות נפוץ.

נתון שפורסם ב-Financial Times והופץ גם באתר דה מרקר, מציג שברחבי העולם יש לא פחות מ-7,300 משרדים ובעלי מקצוע שמנהלים הון של משפחה אחת בלבד. הסכום של ההון המשפחתי שמשרדים אלו מנהלים הגיע בשנת 2019 למספר אדיר של 5.9 טריליון דולר (!).

כאמור, כיום גם אנשים שזכו בירושה מכובדת שהפכה אותם בן לילה למיליונרים מחפשים לא פעם שירותי פמילי אופיס, שיאפשרו להם לדעת שהם מתנהלים נכון עם כספם ונכסיהם.


פמילי אופיס – הניסיון עושה את ההבדל

הצד האפל של העניין הוא שעל רקע תופעת "המתעשרים החדשים" צצו בישראל ובעולם משרדים רבים שזיהו הזדמנות קלה להתעשר. לצערנו נתקלנו לא פעם בלקוחות שהגיעו אלינו לאחר ש"נכוו" במשרדי פמילי אופיס. אנשים מתפתים לשכור "יועצי סתרים" שמשקיעים את כספם בצורה לא נכונה או שנתנו להם עצת אחיתופל וגרמו ללקוחותיהם הפסדים רבים.

אחרי כמעט ארבעה עשורי פעילות בתחום הניהול של הון אישי ומשפחתי, אנו גאים בכך שבין לקוחותינו נמצאים הדור שני, שלישי ואף הרביעי של משפחות עתירות נכסים לרבות של "מתעשרים חדשים" מעולמות ההייטק ומעולמות אחרים, שלהן אנו מעניקים שירותים מקיפים: ניהול נאמנויות (לרבות שירות כ"מגן הנאמנות" – Protector), השקעות, ליווי משפטי ואסטרטגי בתחומים שונים (היי טק, עולם ה-Crypto, נדל"ן, השקעות בחו"ל ועוד), תכנון וביצוע של העברת הון, העברות בין דוריות ועוד.

יחד עם עו"ד עמי בן-יעקב, מהמומחים הבולטים והוותיקים בישראל בתחום ייחודי זה, ושאר הצוות המוכשר והמקצועי של משרד בן-יעקב עורכי דין, אנו יודעים כיצד לפעול ולייצר עבורכם פתרונות אופטימליים ויצירתיים לאתגרים המורכבים ביותר.
למשרדנו מערכת קשרים ענפה עם שותפים וגורמים רלבנטיים בישראל ובעולם, אותה אנו מעמידים לטובת לקוחותינו, תוך שמירה על חיסיון והקפדה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

משרדנו הוא מהמובילים בתחום ניהול ההון המשפחתי והפמילי אופיס, עם ניסיון והבנה במגוון תחומים – עסקיים ומשפטיים: השקעות ואחזקות נכסים בארץ ובחו"ל, איסור הלבנת הון, International Structuring, פיזור סיכונים, עולם הקריפטו, NFT, ליווי בתכנוני מס מקומי ובינ"ל, הקמה וניהול של נאמנויות (משפחתיות ואח'), חברות מקומיות וזרות, העברת הון ועסקים בין דורית, צוואות, הסכמי ממון ועוד.

צריכים סיוע בניהול הון משפחתי? מחפשים עוד מידע על פמילי אופיס?

צרו איתנו קשר – בן-יעקב, משרד עו"ד

כתובתהמסגר 35 תל אביב – סקיי טאוור, קומה 9
טלפון
– 972-3-6128878+
פקס– 972-3-6128606+
דוא"ל – lawfirm@benyacov.com

—–
עו"ד עידן בן-יעקב, ממשרד בן-יעקב עורכי דין, עוסק בתחום, הפינטק, עולמות המטבעות הדיגיטליים, NFT וכד', ניהול הון משפחתי, נדל"ן, השקעות בארץ ובחו"ל, הגנת הפרטיות, ייעוץ שוטף לחברות, חברות הזנק, חברות בשלות ועוד.

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.