18/01/2022

תזכיר חוק חדש-ישן מאיים לפגוע במשקיעי נדל"ן בארץ ובחו"ל // בן-יעקב משרד עו"ד

artical-image

משרד האוצר מנסה פעם נוספת לקדם הצעת חוק שתיפגע בתושבים זרים המחזיקים נדל"ן בישראל ושגם תדחק במשקיעי נדל"ן (ישראלים וזרים) למכור את נכסיהם, זאת לאחר שכשל בהעברת ההצעה תחת חוק ההסדרים.

כמו כן, מוצע לבטל גם שורה של הטבות מס שמקבלים כיום תושבי חוץ, כמו למשל ביטול ההטבה של שיעור מס לינארי מוטב בעת מכירת דירת מגורים שנרכשה לפני 2014 (כאמור) וביטול פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים.

נקודות שעולות מתוך התזכיר, שחשוב להכיר:

• מוצע לעדכן את מדרגות המס כך שיגדל נטל המס ברכישת דירה יחידה בסכומים גבוהים, זאת במקביל להקטנת נטל המס על רוכשי דירה בסכומים נמוכים.
• מוצע לבטל את הזכות לחישוב לינארי מוטב בגין מכירת דירת מגורים שנבנתה על זכות במקרקעין שהייתה קרקע פנויה במועד הרכישה.
• מוצע להפחית את שיעור מס שבח על קרקעות אשר נרכשו לפני נובמבר 2001, כהוראת שעה.
• מוצע לקבוע בחוק באופן מפורש כי מכירת דירות ברמת מעטפת (ללא גמר של החלק הפנימי של הדירה) תהיה חייבת במס רכישה כמו דירת מגורים.
נדגיש כי מדובר בתזכיר לפני תיקונים, שסביר להניח שיתקיימו במסגרת תהליכי החקיקה. כבר בחודש אוגוסט 2021 פורסם תזכיר החוק לראשונה, והתייחסותנו לנושא לא השתנה:

עו"ד עמי בן-יעקב:

"אנשי רשות המסים מכניסים את האזרח למלכוד, כיוון שמטרת החוק המוצהרת לגרום ל'שטף' דירות שיוצאו ויוצעו למכירה, מהלך 'שאולי' יגרום לירידת מחיר, אך במחיר פגיעה ישירה באזרח. תזכיר החוק המוצע ממחיש זאת בצורה חדה וברורה. המדינה מחליטה, בהינף קולמוס ממש, לחתוך בחצי את משך הזמן למכירת הדירה הראשונה. כך נוצר היצע מלאכותי שנובע מהאצת כניסת הדירות לשוק.

על פניו מהלך נכון, אלא שבפועל, סביר כי בעלי דירות יעדיפו להשהות או לא למכור את דירותיהם בתקווה שהממשלה הבאה, או שינוי כזה או אחר, יובילו לשינוי אחר, נוסף, בשוק הדיור – על מנת לשפר את מצבם. כידוע, אין מתקנים עוול אחד, על ידי יצירת עוול אחר. לצערנו אנו מגלים כי שוב האוצר בוחר בדרך הנוחה של גביית מס במקום לטפל בבעיות השורשיות של שוק הנדל"ן – הגדלת היצע הקרקעות, הסרת חסמים ובירוקרטיה בתכנון ובתשתיות וקבלת היתרי בנייה".

לקראית הכתבה המלאה שפורסמה ב'גלובס' בחודש אוגוסט – לחצו כאן

להורדת וקריאת הטקסט המלא של תזכיר חוק לתיקון חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשפ"ב – 2022 – לחצו כאן

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.