13/06/2021

פוסט-קורונה בישראל: 4 אפיקי השקעה מומלצים

artical-image

מאת עו"ד עידן בן-יעקב

בימים אלה מדינת ישראל רושמת ניצחון על הקורונה. ישראל נחשבת בין המדינות המובילות בעולם בהתמודדות עם המגיפה: מבצע החיסונים האגרסיבי והמהיר הוביל לחיסון עדר וצניחה דרסטית בתחלואה, לרמה של מספר חולים בודדים חדשים ביום. ב-1.6 הוסרו מרביתן המוחלט של ההגבלות במשק הישראלי, כל העסקים פתוחים כרגיל כך שהשוק חזר למעשה לשגרה. ההוראה היחידה שנותרה היא עטית מסכות במקומות סגורים ודרישה לבדיקות קורונה לבאים מחו"ל.

מציאות זו היא שסייעה בשימור דירוג האשראי המכובד של ישראל ומשחקת תפקיד משמעותי בדירוגים הכלכליים שמציבים את ישראל כאחת המדינות הראשונות שיצאו ממשבר הקורונה. על רקע הצמיחה הצפויה, עכשיו הזמן להשקיע בישראל. לשם כך הכנו עבורכם ארבע המלצות כלליות לאפיקי השקעה שכדאי לבחון בתקופה הקרובה.

1. נדל"ן מגורים

בכל העולם מחירי הדיור במגמת עלייה, וכך גם בישראל מזה תקופה ארוכה. על רקע המשבר הפוליטי המתמשך אין כרגע צפי למהלך דרסטי שיגדיל את ההיצע הדירות במוקדי ביקוש או כל מהלך אפקטיבי אחר שיוריד או אפילו יבלום את עליות מחירי הדיור בישראל, עובדה שהופכת את ההשקעה בנדל"ן להשקעה אטרקטיבית. יתרה מכך, אם בזמן משבר הקורונה היו תחומים שספגו פגיעה כלכלית, הרי שנדל"ן, אשר דומה באופיו במידת מה לזהב, גם בישראל, נחשב להשקעה בטוחה ויציבה. אנליסטים מעריכים כי הנדל"ן בשוק הישראלי עשוי לצפות עלייה בשיעור של בין 5% ל-10% במהלך שנת 2021.

2. נדל"ן מניב

שוק המשרדים הוא כמובן המשמעותי ביותר בתחום הנדל"ן המניב בישראל בזכות הצמיחה של המשק, ובמיוחד בחברות היי-טק: אנו עדים להשקעות ענק בתאגידי היי-טק ישראליים ובגיוס עובדים חדשים.

הביקוש למשרדים באזור תל אביב שובר שיאים חדשים ועל אף הטענות שנשמעו לא אחת על "מודלים היברידיים" של עבודה משולבת מהבית ומהמשרד ועל כך שחברות יצמצמו את שטחי משרדיהם, אז בחלוף הקורונה, ניתן להיווכח שלא כך הדבר והדרישה למשרדים רק גדלה באזור הביקוש המרכזיים.

אך ישנו פן נוסף ולא פחות חשוב שכדאי לבחון: הליכי הבנייה והבירוקרטיה הכרוכה בכך. הריחוק החברתי והשהייה של העובדים יותר בבתים, הובילה להכרה מחודשת בערכם של המרכזיים השכונתיים בעיני התושבים ב"שכונות וערי שינה". ניתן לראות שגשוג בפתיחה ומחזורי הכנסות של פיתוח מרכזים שכונתיים רבים שמכילים משרדים, חנויות ושטחי לוגיסטיקה וכד'. כיום מתכננים מרכזים מן הסוג הזה כמעט בכל שכונה חדשה שנבנית, ומדובר בנכסים מאוד אטרקטיביים.

3. פינטק

הפינטק רשם עלייה משמעותית בהשקעות בכל רחבי העולם, ובישראל בפרט. על פי דו"ח ארגון SNC, רק ב-2019 נרשמו בישראל השקעות בתחום הפינטק בהיקף של 1.8 מיליארד דולר – גידול של 107% לעומת 2018. עדות נוספת לתאוצה האדירה בתחום הפינטק בישראל – ובמיוחד על רקע משבר הקורונה: אחת מחברות הביטוח ואחזקות הפיננסים הגדולות בישראל, מגדל, הקימה בתחילת השנה (2021) קרן שתשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברות, סטארט-אפים וקרנות מהתחום. וניתן רק להניח (בזהירות) כי המשך המעבר לעולם התשלומים והמטבעות הדיגיטליים רק ימשיך את צמיחה בענף זה.

4. סייבר

ישראל תמיד הייתה חזקה בתחום הסייבר, אך בתקופת הקורונה והמעבר של חברות רבות לעבודה מרחוק תחום זה הפך לרלוונטי יותר מתמיד. דוח הסייבר הבינלאומי של חברת HLB שפורסם לאחרונה טוען כי למעלה מ-50% מהעסקים שנסקרו דיווחו על פריצות אבטחה והתקפות סייבר במהלך שנת 2020. עוד נכתב בדוח כי רק 42% מהעסקים טוענים כי הם ערוכים להתמודד עם התופעה. משבר הקורונה הציב זרקור על בעיה זו, שתרם בצורה משמעותית ביותר להתפתחות וצמיחה נוספת בפיתוחים בתחום הסייבר.


מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה