12/01/2023

סיכום שנה בנדל"ן

artical-image

שנת 2022 עמדה בסימן הנדל"ן – מחירי הדיור היו אחד הנושאים המסוקרים ביותר בתקשורת הישראלית, והוא השפיע על לא מעט מרכיבים ביוקר המחייה הישראלי.


עם זאת, מנתוני רמ"י ומינהל התיכנון עולה כי שנת 2022 שברה שיאים רבים, ובהם שיא בשיווקי קרקעות למגורים – כ- 107 אלף יח"ד. עלייה של כ-6% בהשוואה לשנת 2021. שיא נוסף היה בהיבט התיכנון, כאשר בשנת 2022 אושרו כ-158 אלף יח"ד. כ-50% יותר, בהשוואה לאשתקד.
אך משבר הדיור עדיין כאן. מחירי הדיור נסקו ביותר מ-20% בשנת 2022 ואין שינוי אמיתי באופק (התמתנות בעליה, אולי…). שר השיכון הנכנס, יצחק גולדקנופף, אומנם טען בהתחלה כי הוא לא שמע על משבר דיור, אך לאחר כניסתו לתפקיד, תיקן את דבריו.
האתגרים הניצבים בפניו הם רבים, אך יש לא מעט צעדים אותם ניתן להשית כבר עכשיו. כך לגבי הורדת חלק המדינה באגרות ובהיטלים המוטלים על כל דירה – רכיב משמעותי בעלות הדיור. כך גם לגבי רכיב הקרקע, המוחזק ברובו ע"י המדינה, באמצעות רמ"י. צעד נוסף יכול להיות שחרור מהיר יותר של תוכניות לאישור. ישנם פרויקטים רבים הממתינים לאישור ותחילת ביצוע, אך טרם קיבלו אישור.
שדה דב (הגוש הגדול), בו אנו מייצגים את הקבוצה הגדולה ביותר של בעלי זכויות פרטיים בקרקע, נחשב לאחד השטחים האלה, ועדיין נמצא בדיונים משפטיים. רק לאחרונה הגישו מנהלי הגוש בקשה נוספת להגדלת שכר הטרחה שלהם. זאת לאחר שביהמ"ש כבר דחה את בקשתם בעבר לשכ"ט מופרז. בנוסף, ניתנו השנה מס' פסקי דין משמעותיים בתחום הנדל"ן –בין המרכזיים שבהם ניתן למנות את פס"ד העליון שקבע כי זכות במקרקעין לנאמן, חייבת במס שבח ומס ירושה, ובכך הפך את החלטת הביהמ"ש המחוזי, בשבתו כוועדת ערר בנושא. פס"ד נוסף התייחס לסוגיית מיסוי דירות יוקרה, וקבע כי סכום התקרה בחוק מיסוי מקרקעין, הינו ביחס למוכר ולא ביחס לדירה עצמה. המשמעות היא שכל אחד מבעלי הדירה זכאי למלוא הפטור, גם אם מדובר בדירת יוקרה, שבאליה החוק מתייחס בצורה קצת שונה.


רוצים להתייעץ אתנו בנושא ניהול הון משפחתי ושירותי פמילי אופיס? צרו קשר – לחצו כאן


צריכים סיוע וייעוץ בנושא נדל”ן ומקרקעין?

צרו איתנו קשר – בן-יעקב, משרד עו"ד

כתובת – המסגר 35 תל אביב – סקיי טאוור, קומה 9
טלפון – 972-3-6128878+
פקס– 972-3-6128606+
דוא"ל – lawfirm@benyacov.com

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.