23/08/2018

ליקויי בניה בדירה חדשה שנמסרה לרוכשיה

artical-image

חוות דעת מקצועית של מומחה מטעם בית המשפט לעניין ליקויי בניה היא נקודת המוצא לדיון והיא עדיפה על חוות דעת מטעם הצדדים.  סביר שליקויי בניה בדירה חדשה שנמסרה לרוכשיה הינם באחריות החברות היזמית והמבצעת.

בשנותיה הראשונות של המדינה, נבנו מבנים רבים שלא נרשמו במרשמי המקרקעין על-שם הבעלים, אלא נרשמו על-שם חברה, שפעלה כ"חברת גוש חלקה" או כ"חברת בית משותף", כאשר בעלי הזכויות המקוריים בדירות בבניין, נרשמו כבעלי המניות בחברה בהתאם לחלקם היחסי. במשך השנים הזכויות בדירות החליפו בעלויות, חלקן מבלי שהטרנזקציה עודכנה במרשם בעלי המניות ואף היו חברות גוש חלקה שנמחקו ממרשם החברות. בדרך כלל, זכויותיהם של בעלי הזכויות העדכניים, באות לידי ביטוי בכך שהם רשומים כחוכרים במרשם המקרקעין.

כך בבניין נשוא דיון משפטי זה, לגביו נכרת הסכם בין בעלי הזכויות במקרקעין, לבין המבקשת בדיון זה- חברה יזמית, לביצוע פרויקט התחדשות עירונית בבניין, במסגרת תמ"א 38. לצורך היתכנות הפרויקט, ביקשו בעלי הזכויות להסדיר את בעלותם בדירות, כשלשם כך, נדרשה החייאת החברה והחזרת רישומה למירשם החברות. לפיכך, פנתה החברה היזמית, בשמם של

 התובעים הגישו תביעה בגין ליקויי בניה – ליקויי איטום ורטיבות בדירה שרכשו, ליקוי בחיבור מזגן בממ"ד, נגד הנתבעות – החברה היזמית המוכרת וחברת הביצוע.

הצדדים הגישו חוות דעת מומחים ובית המשפט מינה מומחה מטעמו שהגיש את חוות דעתו. נוכח תקדימים – פסקי דין מרובים של בתי המשפט, פסק בית המשפט כי נקודת המוצא לדיון בתיק הינה חוות דעת המומחה מטעם בית המשפט אשר זו עדיפה על חוות הדעת מטעם הצדדים.

בית המשפט לא מצא להתערב בחוות דעתו המנומקת והמקצועית של המומחה אשר רשאי לסמוך על נסיונו המקצועי והתרשמותו הספציפית במקרה הנדון. כיוון שכך, אימץ בית המשפט את חוות דעת המומחה לעניין קיומו של ליקוי בחדר הרחצה, לרבות באיטום ובלוחות הגבס ובקונסטרוקציה ואימץ את העלות שקבע המומחה לתיקון ליקויים אלו – ייבוש הרצפה בלבד ולא החלפת כל הריצוף.

כמו כן, בית המשפט קבע, לפי חוות דעת המומחה,  כי המזגן לא מחובר לממ"ד בצורה המחויבת על פי התקן.

לעניין ירידת ערך הדירה, פסק בית המשפט שאין ירידת ערך בגין ליקוי שתוקן.

הנתבעות נמצאו אחראיות לליקויים שפורטו בחוות דעת מומחה בית המשפט, בגינם נפסק הפיצוי. מדובר בדירה חדשה שנמסרה לתובעים על ידי הנתבעות כאשר זמן קצר לאחר מסירת הדירה נצפים בה מוקדי רטיבות שונים לכן, לפי ההגיון הן אחראיות בשל תכנון או ביצוע שגוי שלהן. אין כל הסבר סביר אחר.

תא (הרצ') 13093-04-15

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.