20/05/2021

מדיניות החל"ת פוגעת גם במקצועות היוקרה

artical-image

החל"ת הוא פתרון שהיה אולי נכון לשעתו, אך עם חלוף הזמן מתברר כי הוא יוצר פערים הולכים וגדלים גם בתחומים כמו משפטים וראיית חשבון, הדורשים התמחות ייחודית. מאת עו"ד עידן בן-יעקב, פורסם באתר ספונסר

לאחרונה התפרסם כי לשכת התעסוקה מבקשת להאריך את החל"ת הקיים במשק בצורה כזאת או אחרת מאז מרץ 2020, גם לאחר יוני הקרוב. עם פרוץ הקורונה כלל המשק נכנס להקפאה, על כל ענפיו, מי יותר ומי פחות. בענפים רבים, במטרה לצמצם הפסדים, בחרו המעסיקים להוציא את עובדיהם לחל"ת, שקיבל הארכה באופן אוטומטי עם התמשכות הקורונה.

רבות כבר דובר על הסכנות והנזקים אשר נגרמים כתוצאה מהחל"ת הארוך במיוחד שנכפה על המשק הישראלי. אך רוב הפרסומים התייחסו לתפקידים ספציפיים בשוק העבודה. החל מבעלי מסעדות המשוועים לידיים עובדות, ענפי המלונאות והניקיון המבקשים למלא את הביקוש שנוצר ועוד.

לא רק בתחום השירותים

ככלל, נראה כי תחום השירות מתקשה במיוחד לגייס עובדים או להחזיר אליו את העובדים שהוצאו לחל"ת. ומדוע הם אינם חוזרים? התשובה של העובדים הנמצאים בחל"ת היא כי ’לא משתלם’ להם לחזור לעבוד, כאשר המדינה ממילא משלמת להם כ-70% מהשכר אותו היו מרוויחים אם היו חוזרים לעבוד. אך זוהי רק זווית קטנה, יחסית, של הבעיה.

אך הבעיה המרכזית בחל"ת טמונה במקצועות הנחשבים ליוקרתיים יותר. כן, גם שם הקורונה הובילה להוצאת עובדים לחל"ת. משרדי עו"ד ורו"ח רבים, לדוגמא, כמו גם פרקטיקות אחרות, הוציאו את העובדים שלהם לחל"ת אם כדי לצמצם הפסדים או בעקבות שינוי אופי העבודה ואף במקרים מסוימים התמעטות הלקוחות, כתוצאה מהירידה בפעילות במשק.

אך כעת, עם חזרת המשק לפעילות, כאשר הם רוצים לגייס עובדים, הם נתקלים במכשול מפתיע במיוחד. עובדים רבים לא רוצים לחזור לעבודה, מכיוון שהחל"ת, גם אצלם, מכסה ממילא חלק נכבד מהשכר אותו הם היו יכולים להרוויח אם היו עובדים במשרה מלאה.

מהטבלה באתר הביטוח הלאומי, ניתן לראות כי כל עוד השכר אינו עולה על כ-20,000 ₪, הרי שלא ’משתלם’ לעובד לחזור לעבודה, אלא להישאר בבית. שכן בכל מקרה הם מקבלים חל"ת בשיעור ניכר מהשכר שהיו מקבלים לו היו חוזרים לעבודה ואת השלמת ההכנסה לרוב הם "מרוויחים" בשחור – באופן המוביל למצב של הפסד לכל הצדדים – המעסיקים, המדינה וגם העובדים שכן אינם מתקדמים וגם ההפרשות הפנסיוניות שלהם נפגמות שכן המשכורת המדווחת שממנה נגזרות ההפרשות– קטנה יותר.

בפועל, עובדים רבים, בייחוד בתחילת דרכם, לא מרוויחים סכומים כאלה, כך שהם מעדיפים להישאר בבית, בייחוד לאור הפרסומים על הארכות חוזרות ונשנות של החל"ת. אך בניגוד לעבודות בתחום המסעדנות והניקיון, שרובן עבודות זמניות או כאלה שאינן דורשות התמחות ייחודית – כאן הסיפור שונה.

החל"תניקים פוגעים בעצמם

אם מלצר לא מגיע, המעסיק יכול למצוא אדם אחר, ולהכשיר אותו במהירות לתפקיד. למצוא עו"ד ולהכשיר אותו – זה כבר שונה. לא מדובר רק בעו"ד עם ניסיון בתחום, אלא גם בהיכרות עם לקוחות, יצירת וביסוס אמון והסתמכות, תיקים בהם הוא מעורב ויצירת החיבור עם הלקוח ועובדי המשרד.

יתרה מכך, תחום המשפט, לדוגמא, הוא דינמי במיוחד. פסקי דין, תקנות, הוראות שעה, נהלים חדשים – כל אלה יוצאים חדשות לבקרים. רק בתחום הנדל"ן לבדו התקבלו בחודש האחרון מס’ הוראות ועדכונים, הנדרשים לאישור סופי של שר המשפטים, בתחום הפינוי-בינוי, שמשנים את ההתנהלות לחלוטין ומשפיעים באופן מהותי על התחום. וזהו רק אספקט אחד מתחום רחב במיוחד.

שוו בנפשכם עד כמה מנותק מהעשייה ומהשינויים בתחום עו"ד שיושב בבית כבר 6 חודשים? מרבית עוה"ד הצעירים אינם מודעים להשלכות ארוכות הטווח של הישיבה בבית. חלק גדול מהנמצאים בחל"ת רואים עכשיו רק את הנוחות הרגעית שיש להם עכשיו, ולא את הפער בו ייתקלו כאשר ירצו או יאלצו לחזור לשוק העבודה כאשר החל"ת יסתיים או כשיחליטו לשוב לעבוד.

החל"ת הוא פתרון שהיה, אולי, נכון לשעתו. אך עם חלוף הזמן מתברר כי הוא רק יוצר פערים שהולכים וגדלים, בייחוד במקצועות הנחשבים ליוקרתיים ומקצועיים יותר. אם מדינת ישראל לא תתעשת, ותקבע דד ליין לסיום החל"ת, נמצא את עצמנו בעוד מס’ חודשים בלבד, לא רק עם אלפי מובטלים שישובו לשוק, אלא גם מול תקופת הכשרה ארוכה במיוחד, כדי להביא אותם למקצועיות הנדרשת.

—–

עו"ד עידן בן-יעקב, ממשרד בן-יעקב עורכי דין, עוסק בתחום הנדל"ן, השקעות בארץ ובחו"ל, הגנת הפרטיות, ניהול הון משפחתי, ייעוץ שוטף לחברות, חברות הזנק, חברות בשלות ועוד.