07/01/2021

במקום איי קיימן? ישראל לא מספיק אטרקטיבית

artical-image

אפשר היה לעודד הרבה יותר צמיחה באמצעות משיכת השקעות זרות. אבל העובדה העצובה היא שישראל לא מספיק אטרקטיבית ויעילה כדי לקלוט הון שמחפש אלטרנטיבות ל"מקלטי המס" הקיימים. מאת עו"ד עמי בן-יעקב

לאחרונה פורסם בדה מרקר כי בשעה שהאיחוד האירופי מגביר לחץ על "מקלטי מס" כמו איי קיימן, יוזמה בישראל מבקשת למשוך את הקרנות הפועלות שם לישראל באמצעות שורה של תיקוני חקיקה ורגולציה.

זו לא פעם הראשונה שעולה הצעה להפוך את ישראל ל"מקלט מס". המשמעות, בראש ובראשונה: יצירת סביבה מיסויית ומשפטית נוחה, פשוטה ויעילה לרבות בתחומי הדיווח, רישום וגילוי – עם כמה שפחות כאב ראש ובירוקרטיה.

מדינה קטנה צריכה לחשוב "מחוץ לקופסא" כדי לייצר מקורות הכנסה וצמיחה. משיכת הון הוא אינטרס כלכלי-לאומי, ואפילו מדיני.

אבל האופציה הזו כלל לא רלוונטית במצב הנוכחי: עודף החקיקה, הרגולציה, המיסוי והמשפטיזציה בישראל הופך אותנו ליעד לא אטרקטיבי להשקעות. אנו באופן אישי נאלצנו לא פעם להתמודד עם משברים על רקע זה, כאשר ביצוע פעולה פשוטה הפכה לסאגה שלמה: במקום אישור מהיר, התהליך ארך חודשים רבים.

בהתחשב במצב הפוליטי והקיבעון בקרב גופי האכיפה והביצוע בישראל, קשה לנו לראות איך ניתן לשנות את המצב בזמן הקרוב.

בשורה התחתונה, מי שרוצה לעשות כאן עסקים צריך להכיר את "הנפשות הפועלות" ולהיוועץ באנשי מקצוע על מנת לייצר לעצמו את המנגנונים והמסלולים שיאפשרו לו, בין השאר, לתמרן בסבך מערכת הבירוקרטיה.


עו"ד עמי בן-יעקב עומד בראש משרד בן-יעקב עורכי דין, מתמחה ב-FAMILY OFFICE, נדל"ן, מיסוי ודין בינלאומי