18/02/2019

אחריות קבלן לבטיחות באתר הבניה

artical-image

על הקבלן לפקח על אתר הבניה כראוי, לדאוג שיהיה בטיחותי עבור מבקרים, להתריע בפני מפגעים במקום באמצעות שילוט מתאים.

הנתבעת, חברה קבלנית, בצעה עבודות ניקיון יסודי של בניין דירות לקראת אכלוסו לרבות בשפיכת מים רבים בחדר המדרגות.

התובע, עובד חברת כבלים הגיע לבניין כדי לבצע את מלאכתו בהתקנת תשתיות לויין של מעסיקתו חברת הכבלים. בשעה שעלה לצרכי עבודתו נפגע התובע כתוצאה ממים ששפכו הפועלים בחדר המדרגות ואף טען באמצעות מומחה רפואי לנכות.

בית המשפט קבל את התביעה וקבע שהתקיימו שלושת התנאים להעברת נטל ההוכחה על הנתבעת שלא התרשלה בבחינת "הדבר מעיד על עצמו". לתובע לא היתה ידיעה לגבי הנסיבות שגרמו למקרה ולנזק, לנתבעת היתה שליטה מלאה על הנכס בו קרה המקרה והנתבעת לא נקטה זהירות סבירה למניעת מקרה שכזה.

מחזיק המקרקעין חב בזהירות כלפי הבאים אל שטחו ועליו לצפות פגיעה במקרה שלא ינקוט באמצעי הזהירות.

העבודה שהוזמנה היתה התקנת צלחת לווין, השחלת הצנרת בארונות התקשורת והתקנת התשתיות בארונות לדירות.

בית המשפט קבע מעל לכל ספק כי התובע הוזמן לעבודתו, החליק בעת עלייתו במדרגות שהיו רטובות בשל ביצוע ניקוי מסיבי של הבניין טרם אכלוסו ובטרם פעלו המעליות, מבלי שראה את המנקים, המים הגיעו בהפתעה ומבלי שיהיה במקום גידור או שילוט או אחראי מטעם הנתבעת שיזהיר את התובע בדבר שטיפת המדרגות והסכנות הכרוכות בכך.

הנתבעת הפרה את חובת הזהירות משום שלא פקחה על האתר כראוי, לא הציבה מפקח להתריע מהסכנה,  לא דאגה שהבניין יהיה בטיחותי עבור המבקרים לרבות התובע, לא התריעה על המפגעים במקום באמצעות שילוט המזהיר מהמצאות מים. לכן החברה הקבלנית נמצאה אחראית לתאונה בה נפגע התובע קשות בידו.

בית המשפט הטיל אחריות גם על המעסיקה של התובע כיוון שלא בצעה תיאומים עם החברה הקבלנית לרבות בדיקה מקדמית של מקום הביצוע, נהלי בטיחות, דרכי קשר וקבלת העובד אל שטח העבודה.  בית המשפט פטר את חברת  YES   מאחריות כיוון שהיא ספק המערכות שהזמינה את העבודה אצל מעסיקתו של העובד ולא היה לה כל אופן של שליטה בנסיבות המפורטות לעיל.

על הנתבע לא הוטלה כל אחריות תורמת, גם מול הממצא שהוא לא דיווח שהמעליות אינן פועלות וראוי להיעזר במנוף להעלאת הציוד הכבד. בית המשפט מצא שהעובד פעל בהתאם לנהלי העבודה שנדרשו ממנו.

תא (חי') 41292-03-16

הירשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לתקופה דוא"ל עם כל המאמרים והעדכונים האחרונים ממשרדנו!

זקוקים לייעוץ? השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם.